SEO guide: Lav en søgeordsanalyse, der giver din hjemmeside de bedste forudsætninger

En søgeordsanalyse er fundamentet for en stor del af din SEO-strategi. Den velovervejede analyse giver afkast i form af højere placeringer på Google, nye kundeindsigter og fortæller hvordan konkurrenter positionerer sig på markedet.

Hvad er en søgeordsanalyse?

Søgeordsanalysen er en analyse, der viser, hvilke søgeord brugerne benytter sig af, når de søger på søgemaskiner om et givent emne. Det er en måde, hvor du får indsigt i og lærer om brugeradfærden i din branche. Men den kan også fortælle dig om, hvor stor konkurrencen på de enkelte søgeord er og hvilke søgeord din konkurrenter bruger.

En analyse af søgeord kan derfor bruges, når du planlægger din markedsføringsstrategi. Du får indsigt i, hvilke søgeord, som du med fordel kan bruge, når du skal positionere dig og rangere højt på Google.

Hvordan laver jeg en søgeordsanalyse?

Når du skal i gang med at lave en søgeordsanalyse er der en logisk fremgangsmåde:

  • Lav en liste over kategorier, der er relevante for din virksomhed
  • Lav en liste over søgeord, der passer til kategorier
  • Analyser de søgeord du har fundet frem til
  • Lav en liste over generiske- og long-tail søgeord
  • Se på konkurrencen for hvert søgeord
  • Beslut dig for en række bestemte søgeord du ønsker at rangere på

Kategorier der er relevante for din virksomhed

Din søgeordsanalyse starter med, at du sætter dig for at finde en række emner, som du gerne vil have din hjemmeside rangerer på. Der skal være en rød tråd mellem emnerne og hvad det er jeres firma tilbyder af services.

Et eksempel på emner for SearchZoo kunne være: digital markedsføring, Google Ads, SEO, content marketing etc.

Find søgeord der passer til kategorier

Det andet step i søgeordsanalysen er at finde frem til søgeord, der passer til kategorierne, du lige har lavet. Kig på kategorierne og tænk over, hvad du selv ville søge på, hvis du var bruger. Det gælder om, at finde de søgeord, der vil få dig til at rangere højere på Google.

I denne del af processen gælder det ikke om at begrænse sig, men om at få skrevet så mange søgeord ned som muligt. Du vil ende ud med en liste over mulige søgeord, der kobler sig til dine forskellige kategorier. Du kan altid tilrette listen over søgeord senere, når du har analyseret dine udvalgte søgeord.

Hvis du har svært ved at finde på søgeord, kan du få en hjælpende hånd af en række programmer såsom AhrefGoogle Keyword Planner etc. Hos Searchzoo bruger vi Ahref, der klart kan anbefales til søgeordsanalyser. Det er generelt et super godt program til SEO, der giver dig en masse forskellige muligheder. En mulighed er også at bruge Google. Hvis du søger på din kategori eller et søgeord, som du har fundet på, vil du i bunden af søgesiden se, at Google foreslår en række andre søgninger. Det kan også give noget inspiration til, hvad søgeordene kunne være, og hvilke du kan bruge.

Eksempler på søgeord, der hæfter sig til kategorien SEO kunne være:

  • Hvad er SEO
  • SEO kursus
  • SEO værktøjer
  • SEO for begyndere
  • Teknisk SEO
  • (etc.)

Sørg for en blanding af generiske- og long-tail søgeord

Hvis du ikke ved, hvad generiske- og long-tail søgeord er, så kommer her en kort forklaring: generiske søgeord er søgeord, der oftest består af et ord. Det er ofte de søgeord i din branche, der er mest søgte, men det er derfor også der, hvor konkurrencen er størst.

Long-tail søgeord er søgeord, der består af tre ord eller derover. Udover det er de kendetegnet ved at have en højere CTR, færre søgninger og en højere konverteringsrate. Du kan læse mere om en long-tail søgeordsstrategi, og hvorfor det er en velegnet strategi for SMV’er, her.

Når du laver dine søgeordsanalyse er det vigtigt, at have en kombination af de to typer af søgeord.

Brugere der søger på long-tail søgeord er oftest længere henne i købsprocessen, hvilket viser sig i deres specifikke søgninger, hvilket hurtigt kan give dig trafik og konverteringer. De mere generiske søgeord kan være sværere at rangere på, men med en kombination kan du med tiden opbygge større trafik, hvorfor du formentlig også vil begynde at rangere de generiske søgeord.

Eksempler på generiske og long-tail søgeord kunne eksempelvis være:

  • Hvad er SEO (long-tail)
  • Hvad er teknisk SEO (long-tail)
  • Hvorfor er SEO vigtigt (long-tail)
  • SEO (generisk)
  • Teknisk SEO (generisk)

Analyser dine konkurrenter

Det kan være givende at se på, hvordan dine konkurrenter agerer på markedet. Hvilke søgeord går de efter, og hvilke rangerer de på? Med det sagt skal din strategi ikke være en efterligning, men hvis du kan se, at I har nogle af de samme søgeord kan med fordel prøve at optimere din hjemmeside endnu mere for det søgeord, så du rangerer bedre end dem. At analysere sine konkurrenter kan også vise dig, hvor der er uudnyttet potentiale af søgeord, hvis de ikke bruger dem, hvorfor de kan være gode for din virksomhed at benytte sig. Og omvendt kan det også vise sig, at der simpelthen for nu er for stor konkurrence på nogle søgeord ift. hvor meget du kan optimere andre parametre, så du rangerer på det. Så må du se efter uudnyttet potentiale og hvordan du på sigt kan komme til at rangere på søgeordet.

Det kan også være en inspiration til, at se hvordan en søgeordsstrategi kunne være.

Igen findes der forskellige programmer, hvorfra du kan analysere din konkurrenters hjemmesider. Igen har Ahref vist sig at være et godt program, hvor du kan se, hvordan deres forskellige sider rangerer, men også hvilke søgeord de rangerer på og hvilken placering de har på det søgeord. Ahref er dog et betalingsprogram – en god investering. Men hvis du ikke er klar til at investere giver SEMrush muligheden for at køre et par analyser inden, de tager betaling for det.

Beslut dig for hvilke søgeord du vil rangere på

Du har et overblik over, hvilke søgeord, der kunne være interessante at rangere på, samt en forståelse for, hvor konkurrencen er stor i branchen. Nu skal du beslutte dig for, hvilke søgeord, som du vil rangere på.

Når du beslutter dig for, hvilke søgeord skal du have in mente konkurrenternes brug, hvor der er uudnyttet potentiale, hvor du kan rangere, samt hvad konkurrencen er på de enkelte søgeord, at der er en blanding af generiske- og long-tail søgeord.

Del opslaget —

Vil du vide mere om ?

Kontakt os her

Seneste

SearchZoo

SearchZoo er et digitalt marketing bureau.

Med en datadrevet tilgang, skaffer vi vores kunder større synlighed, mere trafik og en lavere pris pr. kundeemne. Vi hylder relationer, der varer ved, længe efter topplaceringerne er nået.

Vi skaber en verden, hvor én søgning er nok.

CVR: 38922696

Close Menu

Få vores bedste tips til online marketing

Modtag nogle af de bedste nyheder og tips indenfor SEO, CRO og content marketing.

Vi spammer dig ikke, men sender kun de allervigtigste og mest relevante nyheder, så du kan være opdateret på de nyeste trends.