SEO tekstforfatning: En guide til, at skrive skarpt indhold, der er SEO venligt

SEO  tekstforfatning er måden, hvorpå vi strukturerer og skriver tekster. Teksterne skal være letlæselige og interessante for læseren, men samtidig være bygget op, så Google kan crawle dem. Følg med nedenfor, når vi tager dig igennem de tre faser: før, skriveprocessen og redigering. Brug indlægget som en guideline, når du selv skal lave tekstforfatning.

Før: Skab de bedst mulige rammer for at lave en god SEO-tekst

Før du begynder at skrive, er det vigtigt, at du har gjort dig klart, hvilket emne du vil skrive om. Sørg for at sæt dig ind i din potentielle læseres tankegang: Hvad skaber værdi for dem, og hvad ville de være interesseret i at læse om?

Når du har besluttet dig for emnet, er det næste skridt, at få lavet en klar vinkel på emnet. Ved at vinkle din tekst får du en skarp SEO-tekst, hvor der er et klart fokus på, hvad det er du gerne vil informere og lære din læser om. Du har nu et emne med en klar vinkel.

Det næste skridt i SEO tekstforfatning er at lave en søgeordsanalyse over de ord, som du gerne vil findes på. Sæt dig i din potentielle læseres tankegang. Hvad ville de søge efter på Google? Hvilke ord ville de kombinere? Læs mere om, hvordan du laver en gennemarbejdet søgeordsanalyse her.

En måde, hvorpå du kan sikre dig ovenstående er ved at besvare disse spørgsmål, før du begynder at skrive:

  • Hvad er artiklens formål og hvad vil du opnå?
  • Hvad er artiklens budskab, og hvilke spørgsmål ønsker du at besvare i den?
  • Hvem er dit ønskede publikum?
  • Hvilken form for information er nødvendig, for at skrive teksten?
  • Hvordan vil du bygge teksten op?

Når vi skriver SEO-tekster, er det vigtigt at have for øje, at teksten har en ordentlig tekststruktur. En ordentlig tekststruktur sikrer både, at det er nemt for Google at ranke din side, og du får bedre kontrol over, hvad det er din side rankes på.

Men det sikrer også en bedre brugeroplevelse, da teksten vil være mere overskuelig, og de kan fra start se, hvad de forskellige afsnit indeholder. Det er også vigtigt, fordi online læsere scanner indholdet i starten for at finde ud af, om de vil læse dit indhold. Så fokuser på at få lavet en tekststruktur med informerende titler og undertitler, et godt velskrevet første afsnit og koncentrer dig om begyndelserne på hvert afsnit. Det er her, hvor læserens fokus primært er, hvorfor det er vigtigt, at dine tekster tager sig ekstra godt ud lige der.

Skriveprocessen: Det skal du have fokus på i skriveprocessen

Du har styr på ovenstående og kan starte din skriveproces. Dit fokus når du skriver, bør være på at skabe meningsfuldt indhold for læseren. Måden hvorpå du skal skrive indholdet, bør være i et letlæseligt sprog. Det kan være svært at læse på en computerskærm og korte, præcise let læselige sætninger giver læseren et bedre overblik. Det er også godt, at have en del afsnit, da det skaber en bedre oversigt for læseren.

 

Hvis du f.eks. bruger WordPress kan det anbefales at installere SEO Yoast. SEO Yoast giver dig mulighed for at se, hvor godt din tekst er sat op, hvis du ser under readability analysis. En nemt værktøj at bruge, der giver dig en klar indikation for, hvor letlæselig din tekst er.

 

Det er vigtigt, at du holder fast i den tekststruktur, som du bestemte dig for tidligere, mens du skriver. Dit skrevne materiale bliver nok ikke perfekt fra starten, og det er helt fint. Fokuser ikke for meget på det, men få i stedet skrevet dine pointer ned. Du kan altid perfektionere din tekst i den sidste fase af tekstforfatningen, redigering.

 

På internettet er dine læsere meget kritiske. De har uanede muligheder for at læse indlæg, der minder om dit, så sørg for dit er det bedste og mest velskrevne. De danner sig hurtigt et overblik over, om din artikel er værd at læse igennem. Sørg derfor for at give dig selv en god start med et godt første afsnit, der er gennemarbejdet og fanger læserens opmærksomhed, så er chancen for de læser dit indlæg til slut også større.

Redigering: Ret dit indlæg, så det sidder lige i skabet

Du står tilbage med en færdig tekst, men er den nu også det? Vi er kommet til den sidste fase, hvor du skal til at redigere dit indhold. Redigeringsfasen er det, der tager længst tid. Læs din tekst igennem for stavefejl, grammatikfejl og sikrer dig at sproget er skarpt. Så tager din tekst sig bedst muligt ud, og bliver interessant for læseren at læse igennem.

Hvis du synes, at du opfylder ovenstående, kan du gå videre til at se på de forskellige afsnit i din tekst. Se efter om dine afsnit er strømlinede og der er en god rød tråd gennem tekstens afsnit og indhold.

Se efter om du har fået givet nogle gode titler og undertitler til afsnittene, der overskueliggør indlægget for læseren – de kan også med fordel indeholde det mest logiske søgeord til afsnittet. Se her efter i din søgeordsanalyse, hvad der giver mest mening at bruge. Det er både fængende for læseren og de kan både hurtigt finde hoved og hale i teksten og finde, hvad de søger. Det er også en hjælp for Google, når de crawler dit indlæg, hvilket i sidste ende kan blive belønnet.

Feedback

Når du er færdig med at redigere teksten, er det en god idé at få feedback fra andre. Sørg for at få dine kollegaer eller andre egnede til at læse den igennem. Det er altid godt med friske øjne. Det kan give dig nye indsigter, opdage fejl, som du har overset og på den måde gøre din tekst endnu skarpere.

SEO tekstforfatning er en udfordring i starten, og det kan være svært at forstå, hvordan du bedst skriver tekster, som både er læser- og søgemaskinevenlige. Men følger du en fastlagt fremgangsmåde, så vil SEO tekstforfatning fungere bedst.

Her er et overblik over en sikker fremgangsmåde, når du skal give dig i kast med SEO tekstforfatning:

  • Lav en søgeordsanalyse
  • Stil hv-spørgsmål til emnet
  • Definer en struktur i teksten
  • Skrivefase med fokus på tekststruktur og læselighed
  • Redigering af tekst

Del opslaget —

Vil du vide mere om , ?

Kontakt os her

Seneste

SearchZoo

SearchZoo er et digitalt marketing bureau.

Med en datadrevet tilgang, skaffer vi vores kunder større synlighed, mere trafik og en lavere pris pr. kundeemne. Vi hylder relationer, der varer ved, længe efter topplaceringerne er nået.

Vi skaber en verden, hvor én søgning er nok.

CVR: 38922696

Close Menu

Få vores bedste tips til online marketing

Modtag nogle af de bedste nyheder og tips indenfor SEO, CRO og content marketing.

Vi spammer dig ikke, men sender kun de allervigtigste og mest relevante nyheder, så du kan være opdateret på de nyeste trends.