Long-tail keywords

Long-tail keywords adskiller sig fra keywords ved at være en søgning, hvor flere ord, minimum 3, kombineres. Det gør søgningen mere specifik og rammer en nichegruppe af brugere. Det kan virke ulogisk at benytte sig af long-tail keywords, da der ikke er ligeså mange månedlige søgninger som der er på keywords. Fordelene ved long-tail keywords er dog til at føle på:

  • Giver en højere CTR (Click Through Rate er et udtryk for, hvor mange procent, der klikker på dit resultat), da søgningen er mere specifik og søgningsresultaterne oftest også vil være mere relevante for brugeren

  • Brugere er mere tilbøjelige til at bruge long-tail keywords i slutningen af købsprocessen, når de ved, hvad de specifikt vil have og du vil derfor få flere konverteringer

  • Long-tail keywords er fordelagtige for startups og mindre firmaer i brancher, hvor der er stor konkurrence på keywords. Long-tail keywords har som sagt fordelen af et lavere antal søgninger, hvilket også betyder en lavere konkurrence.

     

Long-tail 2

Et eksempel på en long-tail strategi

Så hvordan laver du en long-tail strategi? Der er et par nemme huskeregler, der gælder for long-tail keywords:

  • Består af tre ord eller mere

  • Et lavt antal månedlige søgninger

  • Stor relevans for en niche af brugere

  •  Har en høj CTR
Når du laver din strategi, skal du have ovenstående for øje.

 

Forestil dig, at du har startet et firma, der sælger bæredygtigt tøj i en lille butik på Vesterbro. Sæt dig for at finde alle de relevante keywords, der knytter sig til branchen og analyser dem; hvor meget er annoncer og hvor meget er organisk trafik, på hvilke keywords er konkurrencen størst, hvor er CTR højest etc. Med din tøjbutik ville du f.eks. se, at der er 14.000 månedlige søgninger på tøj med en CTR på 60%. Hvis du indsnævrer søgningen til bæredygtigt tøj vil du, at der er 600 månedlige søgninger med en CTR på 80%. Hvis du indsnævrer søgningen yderlige og f.eks. skriver bæredygtigt tøj København, bæredygtigt tøj kvinder, bæredygtigt tøj mænd etc. vil du se, at de alle har mellem 0-10 søgninger. Disse kunne være long-tail keywords, som du som lille nystartet tøjfirma kunne benytte og øge chancen for trafik markant.

Du kan læse mere om, hvordan du kan udvikle en velfunderet søgeordsanalyse, og hvodan du kan benytte dig af både generiske og long-tail søgeord her

Share on facebook
Facebook
Share on linkedin
LinkedIn

Skal dit site ha' et løft?

Lad os tage din hjemmeside til større synlighed, trafik og flere konverteringer

SearchZoo

SearchZoo er et digitalt marketing bureau.

Med en datadrevet tilgang, skaffer vi vores kunder større synlighed, mere trafik og en lavere pris pr. kundeemne. Vi hylder relationer, der varer ved, længe efter topplaceringerne er nået.

Vi skaber en verden, hvor én søgning er nok.

CVR: 38922696

Close Menu