Hvad er linkbuilding?

Arbejdet med at opbygge links og skaffe links er det, som der i fagsprog refereres til som linkbuilding. Linkbuilding er en af grundstenene i Off-page SEO, når vi snakker om optimering og SERP-ranking af websites. Links tillægges stor værdi af Google, men også af internetbrugerne. Google bruger links, når det crawler internettet og skal rangere dit site – her har Google både fokus på dine interne og eksterne links. Men links er også essentielle for brugeroplevelsen. De kan blandt andet være med til give troværdighed og skabe overblik over dit site.

Hvad er et link?

Hvis vi begynder fra starten, så er et link, også kaldet en URL, et hyperlink, der henviser fra et sted på internettet til et andet sted på internettet. Et eksempel på et link kunne være: læs mere om hyperlink på Wikipedia.

Hvad er eksterne- og interne links?

Vi nævnte kort i starten af indlægget interne- og eksterne links. Et eksternt link er et hyperlink, der leder til fra et domæne til et andet. Et eksempel på et eksternt link er hyperlinket i ovenstående afsnit, hvor du kan klikke dig videre fra vores domæne til Wikipedias domæne. Et internt link er et hyperlink, der leder til en anden side på din hjemmeside. Det kunne eksempelvis være: læs mere om teknisk SEO her.

Studier viser, at eksterne links er de mest effektive og giver mest link juice. Google’s algoritmer tilgodeser eksterne links, fordi de er et kvalitetsstempel fra en tredjepart. Vi vil dog anbefale først at opbygge en god intern linkstruktur. En god intern linkstruktur udgør basen for dit website og hjælper både Google og brugere med at navigere på din side. En anden grund til at have styr på din interne linkstruktur først er også pga. de eksterne links. Du kan risikere at miste dine eksterne links, hvis du ændrer i din intern linkstruktur undervejs. Du kan altså risikere at miste links, der har stor værdi for din hjemmeside. Få styr på din interne linkstruktur og giv dig så i kast med eksterne links.

Hvorfor er interne links vigtige?

Den interne linkstruktur er en måde, hvor Google og sidens besøgende kan guides gennem hjemmesiden. Det er derfor vigtigt at få skabt en god intern linkstruktur, der peger mod dine vigtige pages, så Google og brugere kan finde dem. En overskuelig og god linkstruktur hjælper Google med at crawle dit site og rangere dine sider, så jo bedre en struktur des bedre tager din hjemmeside sig ud.

Den interne linkstruktur er også med til at skabe en bedre brugeroplevelse. Linkstrukturen fungerer, som en hjælpende hånd til at navigere på dit site, hvorfor dit site bliver mere overskueligt og vigtig information lettere tilgængelig for brugerne.

Til trods for at Google tilgodeser eksterne links og de giver bedre ranking power, så er den interne linkstruktur essentiel at have på plads først, da den er basen for din virksomhed. Googles algoritmer ser nemlig på dine besøgendes adfærd. Du kan her se, hvilke rangerings faktorer Google har.

Hvis du har en dårlig intern linkstruktur, vil det være sværere for brugerne at finde rundt, og din bounce rate vil stige. Interne links giver muligvis ikke lige så stor målbar værdi som eksterne links, men er altafgørende for brugernes oplevelse af dit site. Så få styr på din interne linkstruktur, og gå så i gang med at få skabt dine eksterne links.

Læs mere om interne links og hvordan du kan lave en god linkstruktur her.

Hvorfor er eksterne links vigtige?

Mange eksperter er enige i, at eksterne links er blandt de vigtigste faktorer, når vi prøver at opnå en høj ranking i Googles SERP. Googles algoritmer ser det som en blåstempling af dit site og dit content, at en tredjepart linker til dit site og dine posts.

Det er vigtigt at have for øje, at alle eksterne links ikke er gode, men at eksterne links også kan være skadelige for dit site. Hvem du får eksterne links fra er her centralt, da Google ser på en række forhold, når de skal bedømme kvaliteten af linket.

Læs mere om, hvordan du kan få og vurdere eksterne links her.

Del opslaget —

Vil du vide mere om ?

Kontakt os her

SearchZoo

SearchZoo er et digitalt marketing bureau.

Med en datadrevet tilgang, skaffer vi vores kunder større synlighed, mere trafik og en lavere pris pr. kundeemne. Vi hylder relationer, der varer ved, længe efter topplaceringerne er nået.

Vi skaber en verden, hvor én søgning er nok.

CVR: 38922696

Close Menu

Få vores bedste tips til online marketing

Modtag nogle af de bedste nyheder og tips indenfor SEO, CRO og content marketing.

Vi spammer dig ikke, men sender kun de allervigtigste og mest relevante nyheder, så du kan være opdateret på de nyeste trends.