Teknisk SEO: Få styr på din hjemmesidestruktur

Ordet hjemmesidestruktur dækker over, hvordan din hjemmeside er sat op. Hvordan er der linket mellem de forskellige sider, er der en logisk navigation mellem forside og undersider etc.

Hjemmesidestrukturen er vigtig for både brugere af hjemmesiden og Google.

For brugerne handler det, om at skabe en god brugeroplevelse, hvor de nemt kan navigere rundt på din hjemmeside og finde hvad de søger. Hvis de ikke kan finde, hvad de søger er sandsynligheden for, at de ender ud i at besøge din side ofte eller foretage et køb lav. En hjemmeside bør være nem at finde rundt på for brugeren, og hvis den er det vil du også opleve en længere sessionstid, flere gengangere og forhåbentlig flere konverteringer.

Hjemmesidestrukturen er som sagt også vigtig for Google, og en god hjemmesidestruktur betyder, at du vil have større sandsynlighed for at rangere på Googles SERP. En god hjemmesidestruktur sørger for, at Google nemt kan finde og forstå dit indhold og indeksere det derefter. Strukturen viser Google, hvilke sider der er vigtige og hvad det er siden handler om. Derudover hjælper en god hjemmesidestruktur også på, at du ikke konkurrerer med dine egne sider. Du vil formentlig have sider, hvor indholdet kan minde om hinanden. Her vil en god hjemmesidestruktur gøre det klart for Google, hvilke sider der er de vigtigste, og dine egne sider kommer på den måde ikke til at kæmpe om placeringer på Google.

Så få styr på din hjemmesidestruktur. Vi giver her et par tips og tricks til, hvordan du kan strukturere din side samt, hvad du skal være opmærksom på.

Den ideelle struktur

Den ideelle struktur for en hjemmeside er pyramideformet.

Øverst vil du have din forside, så dine kategorisider og sidst dine undersider/posts.

I en effektiv SEO strategi er det vigtigt, at søgeordsanalysen og hjemmesidestrukturen er strømlinet. Søgeordsanalysen danner fundamentet for, hvilke sider du bør oprette og hvor de skal oprettes. Normalt bør de generiske sider med mere almindelige søgeord være øverst i pyramidestrukturen, hvor de mere specifikke bør linke til undersiderne/posts. Du kan læse mere om, hvordan du laver en god søgeordsanalyse her.

Forside

Din forside bør være det øverste i pyramiden. Forsiden bør være det mest overskuelige og navigerbare på din hjemmeside, hvor du kan føre brugerne til dine vigtigste undersider og vise Google, hvilke sider der er vigtigst.

Det er vigtigt, at forsidens navigation er så let forståelig som muligt og tager brugeren i hånd. Yoast SEO har lavet en tjekliste over, hvad din forside bør indeholde, der følger som så:

  •  Sørg for at din forside fokuserer på dit brand og dine primære produkter
  •  Hav dit logo på forsiden
  •  Hav en Call-to-action-knap
  • Strukturer din menu
  •  Tilføj share-buttons til sociale medier
  •  Udfyld din metabeskrivelse korrekt
  • Sørg for at hav gode billeder, men sørg også for information
  • Lad være at plastre din forside i links (det forvirrer både brugere og Google, når de skal overskue din hjemmeside)
  • Hav dine kontaktdetaljer på forsiden
  • Hav en søgefunktion (hvis muligt)

Navigation

Udover at du skal skabe en god menu, der gør din hjemmeside overskuelig og nem at navigere på, findes også en række andre måder, hvorpå du kan hjælpe brugerne og Google. I dette afsnit vil vi gennemgå:

  • Menuen
  • Brødkrummer
  • Interne links

Menuen:

Din menu er det, som de fleste vil se først, og også det som størstedelen vil bruge som navigation. En god menu giver brugerne et overblik over, hvad din side handler om, hvad den indeholder og hvor de kan finde, hvad de leder efter. Det er derfor vigtigt, at du får lavet en så overskuelig menu, som muligt – blandt andet ud fra din søgeordsanalyse, hvor du kan se, hvad dine kategorisider skal hedde.

Menuen består streng taget af en oversigt over dine vigtigste undersider og links til dem. Hav dog for øje ikke at plastre din menu til med links. For mange links vil også være skadeligt. Det gør din side mindre overskuelig, både for brugere og for Google, når dine sider indekserer, da den ikke kan se, hvad dine vigtigste sider er.

Brødkrummer:

En måde, hvorpå du kan skabe en endnu mere overskuelig struktur er ved at lave brødkrummer på din hjemmeside. Brødkrummer er links, der oftest står i toppen af siden. Brødkrummer viser, hvor brugeren befinder sig på din hjemmeside, og kan være hjælpsom for brugeren, da det giver en oversigt over hjemmesiden og hvor langt nede i hjemmesidestrukturen de er. Det samme gælder for Google, der nemmere kan læse hjemmesiden og finde ud af, hvordan den skal indeksere siderne, fordi du klart har angivet strukturen.

Et eksempel på brødkrummer kunne være:

Forside » Blog » SEO » Teknisk SEO: Få styr på din hjemmesidestruktur (den fede skrift angiver, hvor du er henne på hjemmesiden, og trinene før angiver, hvor du har klikket dig fra, så du kan gå tilbage ved at klikke på titler)

Hvis du vil lave brødkrummer på din hjemmeside findes en række plugins i WordPress, som du kan installere. Selv bruger vi i SearchZoo Yoast SEO, hvor det kan gøres. (Yoast SEO kan klart anbefales, hvis du skal arbejde med SEO i den ene eller anden størrelse)

Interne links:

En tredje måde, hvorpå du kan guide og skabe sammenhæng på din hjemmeside er ved hjælp af interne links. Interne links er links, der peger på din egen hjemmeside – fra en side til en anden. Når du bruger interne links er det vigtigt, at det, du linker til har værdi for brugeren og for Google, der bruger dine links til indeksering. Det giver ikke mening, hvis vi f.eks. her lavede et link til vores forside. Men det ville til gengæld give god mening at linke til vores indlæg og linkbuilding. Hvis du vil vide mere om, hvordan du kan lave god linkbuilding, så læs den her.

Taksonomi

En taksonomi er inddelingen af indhold på din hjemmeside. I SEO arbejder vi med to former for taksonomi:

  • Kategorier
  • Tags

Kategorier og tags

Kategorier og tags er næsten to sider af samme mønt. Forskellen på de to er at kategoriseringer arbejder hierarkisk, hvor du kan dele dine indlæg eller produkter op i kategorier. F.eks. kunne vi dele vores blog op i tre kategorier, der hedder Google Ads, Content marketing og SEO. Hvor vi så ville kunne dele SEO op i en række underkategorier etc. Modsat kategorier virker tags ikke hierarkisk, men du opretter en række tags, som du enten kan putte ind på specifikke post eller produkter. Det kan være tags som SEO, vintertøj, elektronik etc.

Brugere og Google kan bruge dine kategorier og tags til at finde lignende indhold, eller blive foreslået lignende indhold, når de læser eller browser på en bestemt kategori eller et bestemt tag.

Landingssider (kategori- og undersider)

Landningssider er de sider på din hjemmeside, hvor du ønsker at dine besøgende skal finde og ende på, når de benytter sig af bestemte søgeord. Et eksempel kunne være, når vi gerne vil have, at vores artikel om Barnacle SEO dukker op i søgeresultaterne, når brugere søger på “hvad er Barnacle SEO”. Hvis du ønsker at dukke op i søgeresultaterne, er det derfor vigtigt, at du har styr på din søgeordsanalyse, som beskrevet tidligere. Det er her, hvor du lærer om dine potentielle kunders brugeradfærd og kan benytte den viden, når du laver dine landingssider.

Når vi snakker om landingssider taler vi ikke om alle dine sider, men dine vigtigste sider. Alle dine sider behøver ikke at være optimerede efter søgeord og søgehensigter. Når vi arbejder med de vigtigste sider arbejder vi med sider, der kaldes cornerstone-artikler og produktsider

Cornerstone-artikler:

Cornerstone-artikler er det vigtigste og mest informative indhold, som du har på din hjemmeside. Det er de her sider, som du ønsker skal rangere højest på Google.

Cornerstone-artikler er som regel en kombination af forskellige indlæg, der dækker et stort emne. Formålet med cornerstone-artikler er ikke at skabe et salg, men at skabe indhold, der skaber et klart overblik for og fastholder brugeren. Dine cornerstone-artikler fungerer som en guide til, hvad dine side indeholder, men viser også, hvor kvalificeret du er, hvis de skulle benytte sig af dig og din service. Fra dine cornerstone-artikel kan du så linke ud til dine andre mere specifikke artikler.

Cornerstone-artikler kan virke som et stort arbejde, hvilket de også er. At kombinere indhold og skabe nok indhold til at lave en cornerstone-artikel kræver en indsats. Men det vil betale sig tilbage, da både brugere og Google belønner det. Brugerne får en oversigt, så de vil klikke sig videre til andet indhold, hvis din cornerstone-artikel er gennemarbejdet. Mens Google kan se dine søgeord og registrerer brugeradfærden, som forhåbentlig er god.

Når du udvikler cornerstone-artikler skal du have for øje:

  • At benytte de most konkurrenceprægede søgeord
  • At de er gennemarbejde. Det er dine vigtigste artikler, og repræsenterer dit firma
  • At kombinere forskellige indsigter fra forskellige indlæg og lave en stor bred oversigt over et emne
  • At dine cornerstone-artikler er de artikler med flest interne links, da Google vil pege mod de artikler med flest interne links
  • Kan være lange artikler på flere tusinde ord

Produktsider:

Produktsiderne adskiller sig fra dine cornerstone sider ved at være kortere og være om mere specifikke emner. På  produktsiderne er det heller ikke det samme krav til komplette artikler, her ønskes det nærmere, at du kun lige akkurat giver den besøgende, hvad de har brug for, for at blive interesseret i din service eller dit produkt. Du skal ikke spille alle dine kort her.

Når du udvikler produktsider skal du have for øje:

  • De er typisk et under 1000 ord, og kan være helt ned til et par hundrede ord lange
  • De har et specifikt emne
  • Du skal ikke give al information væk
  • Du skal stadig gøre den læsbar for Google (så gør den forstår siden og hvilke søgeord du ønsker at rangere på)

Forældet indhold

Hvis der på din hjemmeside er indhold, der er blevet forældet, anbefales det at fjerne det.

Dog husk på, at der kan være eksterne links forbundet til undersiden, hvor du har dit indhold. De eksterne links er af stor værdi, når Google indekserer din hjemmeside. Sørg derfor at redirecte URL’en til den eller de undersider, der erstatter den eksisterende, så du stadig udnytter linkets værdi.

Orphan sider

Orphan sider kan være artikler eller blog posts uden interne links. Hvis der ingen interne links er resulterer det i, at brugere og Google har svært ved at finde frem til siderne, da der ofte navigeres gennem links. Orphan sider, hvor der ikke linkes til fra andre sider eller hvor der ingen links selv har, bliver af Google indekseret som mindre vigtige. Derfor bliver deres synlighed lavere og du risikerer, at dine besøgende ikke kan finde den specifikke side. Der kan altså gå værdifuld viden til spilde, så sørg for at have en ordentlig linkstruktur.

Del opslaget —

Vil du vide mere om ?

Kontakt os her

SearchZoo

SearchZoo er et digitalt marketing bureau.

Med en datadrevet tilgang, skaffer vi vores kunder større synlighed, mere trafik og en lavere pris pr. kundeemne. Vi hylder relationer, der varer ved, længe efter topplaceringerne er nået.

Vi skaber en verden, hvor én søgning er nok.

CVR: 38922696

Close Menu

Få vores bedste tips til online marketing

Modtag nogle af de bedste nyheder og tips indenfor SEO, CRO og content marketing.

Vi spammer dig ikke, men sender kun de allervigtigste og mest relevante nyheder, så du kan være opdateret på de nyeste trends.