SEO guide: Optimer din hjemmeside efter brugere og Google

At optimere din hjemmeside efter SEO er essentielt, hvis du ønsker at rangere højt på Googles søgetjeneste. Hvis du rangerer højt, så er du synlig for dine potentielle kunder – det er altså alfa omega, at din hjemmeside er optimeret, ellers bliver den ikke fundet og har ingen værdi for din virksomhed. Når vi SEO optimerer en hjemmeside handler det ikke blot, om at skabe en hjemmeside, der kan crawles af Google, men i ligeså høj grad, om at skabe en hjemmeside, der er brugervenlig.

Vi giver her en gennemgang af, hvordan du kan optimere din hjemmeside, så den præsterer godt i Googles algoritmer og på samme tid er brugervenlig. Vi skal i indlægget se på tre ting, hvor vi tager dig i hånden og forklarer om:

  1. Søgeordsanalyse

  2. Hjemmesidestruktur

  3. Tekstforfatning

Søgeordsanalyse

Det første som du skal have styr på er din søgeordsanalyse. Søgeordsanalysen er vigtig for at forstå, hvordan dine potentielle kunder benytter sig af internettet. Det er forarbejdet til, hvordan du bør sætte din hjemmeside op: hvordan skal den være struktureret, hvad for nogle landingssider skal jeg have og hvilken slags indhold skal jeg udvikle for at blive synlig? Det bliver alt sammen klart, hvis du har en gennemarbejdet søgeordsanalyse.

Kort fortalt er en søgeordsanalyse en lang liste af søgeord, der bruges af internettets brugere, når de søger på din branche. Det giver dig et indblik i deres brugeradfærd, hvilket kan give dig konkurrencemæssige fordele. En søgeordsanalyse vil vise, hvilke ord du med fordel kunne benytte på dine sider og i dit indhold. Søgeordene vil være medhjælpende til, at du vises i dine potentielle kunders søgninger. Læs mere om, hvordan du udarbejder en god søgeordsanalyse, der tager din hjemmeside til næste niveau her.

Løbende tilpasning af din søgeordsanalysen

Husk på at en søgeordsanalyse ikke er endelig. Brugeradfærden ændrer sig løbende, hvilket betyder søgeordene ændrer sig. Så hav altid fingeren på pulsen og opdater din søgeordsanalyse løbende. Det sikrer, at du er med på de seneste trends blandt dine potentielle købere og forbliver synlig på Google.

Vigtigheden af en god hjemmesidestruktur

Du har udarbejdet en solid søgeordsanalyse, der udgør fundamentet for resten af din hjemmeside optimering. Det næste logiske skridt er at se på, hvordan din hjemmeside er sat op. Du skal her sørge for at strukturere din hjemmeside, så den er brugervenlig og Google-venlig. Du skal derfor se på, om du har en logisk navigation, at der linkes mellem dine forskellige sider, rette dine sider, så de passer til dine potentielle brugeres søgehensigter (brug din søgeordsanalyse til dette)

Hjemmesidestrukturen er vigtig for både brugere af hjemmesiden, men også for Google. For brugerne skaber en god hjemmesidestruktur en behagelig oplevelse, og de vil have nemmere ved at navigere rundt på din side.

Google bruger ligeså din hjemmesidestruktur, når den indekserer dit indhold. Hvilke sider og hvilket indhold er det vigtigste og hvad har ikke lige så stor betydning på din side? Hvis du guider Google, så har søgemaskinen nemmere ved at indeksere dit indhold, og du er sikker på at den indekserer det, som ønsket.

Så få styr på din hjemmesidestruktur. Vi giver her et par tips til, hvordan du kan få styr på din hjemmesidestruktur.

Tekstforfatning

Den sidste ting, som du bør se på, når du optimerer din hjemmeside er dit indhold. Det er vigtigt at skabe unikt indhold til de forskellige landingssider, som du har besluttet at oprette på baggrund af dine søgeordsanalyse.

Når du forfatter tekster til din hjemmeside, er det vigtigt at huske på, at du skriver til mennesker. Godt nok er dette en SEO guide, men det nytter ikke at optimere dine tekster udelukkende ud fra et SEO perspektiv. Du er nødt til at skrive tekster af høj kvalitet, der giver læseren lyst til at gå videre ned i din hjemmeside. Og hvis din tekst ikke er god nok, så vil du højest sandsynligt opleve en høj bounce rate (hvor hurtigt de forlader din side)

Vi har lavet en guide til, hvordan du kan udvikle SEO tekster. Tekster der både er interessante for dine læsere, men som også giver dig en bedre ranking på Google. Læs den her!

Googles rangerings faktorer

Hvis du får styr på ovenstående; får lavet en gennemarbejdet søgeordsanalyse, der giver overblik over, hvordan du bør strukturere din hjemmeside og skaber unikt indhold til siderne, så vil du formentlig opleve en klar forbedring af, hvordan din hjemmeside performer.

Semrush har lavet en oversigt over de 20 vigtigste rangerings faktorer på Google.

  • Hvad er sessions tiden på din hjemmeside (nr. 2)

  • Hvor mange sider besøges af en besøgende (nr. 3)
  • Hvor høj er din bounce rate (bounce rate er et udtryk for brugere, der besøger dit site, men ikke klikker sig videre til andre sider) (nr. 4)
  • Længden på dit indhold (nr. 9)
  • Hvilke søgeord, der er i teksten (nr. 13)
  • Hvor mange gange søgeordene optræder i teksten (nr. 14)
  • Hvilke søgeord er i overskriften (nr. 15)

Det står altså klart, at nogle af de vigtigste rangerings faktorer for din hjemmeside, kan forbedres gennem optimering af din hjemmeside. Så giv dig i kast med at optimere din hjemmeside og oplev en ny verden åbne sig.

Del opslaget —

Vil du vide mere om ?

Kontakt os her

SearchZoo

SearchZoo er et digitalt marketing bureau.

Med en datadrevet tilgang, skaffer vi vores kunder større synlighed, mere trafik og en lavere pris pr. kundeemne. Vi hylder relationer, der varer ved, længe efter topplaceringerne er nået.

Vi skaber en verden, hvor én søgning er nok.

CVR: 38922696

Close Menu

Få vores bedste tips til online marketing

Modtag nogle af de bedste nyheder og tips indenfor SEO, CRO og content marketing.

Vi spammer dig ikke, men sender kun de allervigtigste og mest relevante nyheder, så du kan være opdateret på de nyeste trends.