Hvad Googles ændringer betyder for SEO ifølge Rand Fishkin

SEO-guru Rand Fishkin gav på konferencen BrightonSEO sit besyv med. da han italesatte, hvilken betydning det har, at Google ændrer spillereglerne i SERP-landskabet. Og hvordan det kan tackles fra et SEO perspektiv.

Den indforståede aftale mellem Google og virksomheder

Rand Fishkin mener, at der har været en indforstået aftale, indtil nu. En aftale hvor virksomheder har gjort information tilgængelig for Google imod den ydelse at Google distribuerer information til massen og virksomhederne opnår trafik.

Ifølge Rand Fishkin har Google førhen haft et kundesegment bestående af både udbydere af information og de informationssøgende. Men det lader ikke længere til, at Google er enige i den betragtning efter deres seneste års ændringer. Google’s ændringer i deres algoritme betyder, at SERP-landskabet er under forandring og det har konsekvenser for virksomheder verden over. Hvor fordelingen af kliks før var fordelt, så organiske søgeresultater udgjorde størstedelen af søgeresultaterne er der nu for hvert 10’ende organiske 8,8 no search resultater. En skadelig udvikling for virksomheder og SEO-branchen, mener Rand Fishkin.

Han mener, at Google misbruger deres monopol til at give sværere arbejdsvilkår for virksomhederne. Google lukker ned for den organiske trafik ved selv at give, den viden brugerne søger direkte i SERP, hvorfor virksomhederne opnår mindre trafik på deres sider.

Men som Rand Fishkin siger er det ikke noget, hvorpå vi har indflydelse. Vi må se realiteterne i øjnene; Det har aldrig været sværere at opnå trafik, men heller aldrig været mere vigtigt for os. Rand Fishkin har været i tænkeboks og givet sine anbefalinger til, hvordan vi kan tackle den nye situation.

Rand Fishkins anbefalinger til, hvordan du tilpasser dig Googles nye dagsorden

Googles seneste træk stiller krav til nytænkning. Hvordan kan vi, når den organiske trafik aldrig have været lavere opnå mere trafik på vores sites? Rand Fishkin giver her sine bud på hvordan:

  • Udnyt al den trafik, der stadig sendes af Goole og andre søgetjenester
  • Se på dine søgeords CTR og se, hvilke der rent faktisk giver trafik til din hjemmeside
  • Målret og specialiser dit indhold og dine søgeord på din hjemmeside. Så har Google sværere ved at profitere på dem
  • Udarbejd interaktivt indhold. Det giver en længere besøgstid og en unik brugeroplevelse
  • Fokuser på dit brand fremfor dine søgeord. Google kan profitere på din søgeord, men vil ikke kunne profitere på dit brand
  • Invester i organisk trafik nu, så vil du stå stærkere, når trafikken bliver mere domineret af paid-only eller Google-only
  •  Invester i in-SERP-SEO
    • Hav kontrol over, hvor dit brand optræder og i hvilke sammenhænge. Tag størreejerskab over dit brand. Det vil blive vigtigere og vigtigere.
    • Tilpas dit indhold til medier, som Google tilgodeser (YouTube, Maps etc.) og sæt dig selv og dit firma i en favorabel position
    • Sørg for at influere skribenten i de aggregerede søgeresultater. På den måde kan du blive listen og opnå større synlighed
    • Benyt feature snippets (søgeresultater der prøver at besvare søgningen uden klik. Optræder øverst på søgesiden i form af en svarboks) og få brugeren til at klikke på denne måde
    • Sørg for at influere skribenten til de aggregerede søgeresultater. På den måde kan du blive listed og opnå større synlighed
    • Hvis en side rangerer, hvor du ikke kan, så benyt dig af Barnacle SEO. Læs mere om Barnacle SEO her

Fremtiden for SEO

Rand Fishkin mener ikke, at Googles taktik vil ændre sig markant i fremtiden. Tværtimod mener han, at Google fremadrettet vil prøve at besvare flere søgninger selv. Det giver sværere arbejdsvilkår for virksomheder, der lever af organisk trafik og nye udfordringer for SEO-branche. Afslutningsvis hæfter han sig dog ved “the harder a tactic becomes … the more of a competitive advantage it is”.

Se hele Rand Fishkins oplæg fra BrightonSEO her

Del opslaget —

Vil du vide mere om ?

Kontakt os her

SearchZoo

SearchZoo er et digitalt marketing bureau.

Med en datadrevet tilgang, skaffer vi vores kunder større synlighed, mere trafik og en lavere pris pr. kundeemne. Vi hylder relationer, der varer ved, længe efter topplaceringerne er nået.

Vi skaber en verden, hvor én søgning er nok.

CVR: 38922696

Close Menu

Få vores bedste tips til online marketing

Modtag nogle af de bedste nyheder og tips indenfor SEO, CRO og content marketing.

Vi spammer dig ikke, men sender kun de allervigtigste og mest relevante nyheder, så du kan være opdateret på de nyeste trends.