Barnacle SEO: Hvordan SMV’er udnytter SERP-landskabet optimalt

Som SMV’er kan det være svært at rangere højt ved SERP-søgninger på de mest søgte keywords. Barnacle SEO er her en løsning, hvor vi forsøger at fastgøre vores site/brand til et bedre rangerende site.

Hvad er Barnacle SEO

Will Scott, CEO for Search Influence, introducerede i 2011 begrebet Barnacle SEO. Ideen bag Barnacle SEO er at bruge større, respekterede websites til at promovere ens eget site, når det kan synes umuligt at rangere i et konkurrencefyldt SERP-landskab. Will Scott beskrev det som ”attaching oneself to a large fixed object and waiting for the customers to float by in the current”.

Hvordan griber du Barnacle SEO an?

Barnacle SEO kan betragtes som en form for omvendt SEO. Hvor du normalt som SMV’er ser efter long tail keywords med lav konkurrence, søger vi nu efter de keywords, der optræder hyppigst og som der er størst konkurrence om i branchen. Der findes flere programmer til formålet. Hos SearchZoo bruger vi Ahrefs, der løser opgaven flot. Med den viden kan du se, hvilke sites der rangerer på de udvalgte keywords og target de sites, der er interessante for dig.

Ifølge Rand Fishkin fra Moz skal Barnacle SEO håndteres som en firtrinsraket bestående af følgende steps:

  • Analyser højt rangerede søgeord i din branche
  • Analyser hvilke hjemmesider der rangerer højt på disse søgeord
  • Analyser hvordan du kan fastgøre dig til disse hjemmesider
  • Opsøg muligheden og fastgør dit brand

Hvor og hvordan kan vi fastgøre os?

Der findes et utal af måder, hvorpå Barnacle SEO kan implementeres i henhold til, hvilken branche du befinder dig i. Det handler om, at analysere, hvor du kan bidrage til de top ranking sites, du  har udset dig. Når du finder steder, hvor du kan bidrage bliver du interessant og kan fastgøre dig til de sites i form af links, mentions, content share etc.

Se nedenfor for inspiration til, hvilke muligheder, der f.eks. kunne være for dig:

  • Gæsteblogs:
    • Find ud af, hvad der trender i din brancheog skab indhold af høj kvalitet, der kan deles i din branche. Du kan eksempelvis pitche din idé for en populær blog i din branche og derigennem have mulighed for at få delt dit indhold
  • Pressemeddelelser:
    • Udarbejd et indlæg, hvor du skriver om et relevantemne indenfor din branche. Det kan blive udgivet på et nyhedssite eller en publikation indenfor din branche. Vær opmærksom på, at dit indholder af høj kvalitet og er relevantfor din læser
  • Sponsoreret indhold:
    • At benytte sig af sponsoreret indhold er en klassisk markedsføringstilgang, hvor du kan betale dig fra at blive publiceret på en hjemmeside. Det er en mere kostelig tilgang, men en måde, hvorpå du kan sikre dig at blive vist på en større hjemmeside. På den måde kan du også skabe en større brand awareness
  •  Opret en Wikipedia side:
    •  Når du har opbygget en vis mængde troværdighed kan du med fordel oprette en Wikipedia side. Det kan styrke din position i SERP-landskabett, hvor du vil kunne opnå større anerkendelse og synlighed
  • Roundup blog:
    • Kontakt og indsaml forskellige citater fra indflydelsesrige mennesker fra din branche til at lave et blogindlæg om et bestemt emne. Det kan tiltrække et større publikum og kan også medvirke til at du får udvidet dit netværk
  • Sociale medier:
    • Opret din virksomhed på sociale medier, der passer til din virksomhedsprofil og målgruppe. Det kan være Instagram, Twitter, Pinterest eller YouTube. Sørg for at holde profilen aktiv og up to date med indlæg eller kommentarer, der skaber synlighed. Hav fokus på Googles egne tjenester, da de rangerer bedre på Googles SERP. Læs mere om hvorfor, og hvad du skal være opmærksom på her
  • Deltag i events:
    • Undersøg hvilke events, der afholdes nær dig. Se om du kan bidrage til eventet på den ene eller anden måde og på den måde blive listed på events side.

Se her et konkret eksempel på, hvordan en virksomhed kan benytte sig af Barnacle SEO, når Rand Fishkin guider dig igennem under Whiteboard Friday.

Del opslaget —

Vil du vide mere om ?

Kontakt os her

Seneste

SearchZoo

SearchZoo er et digitalt marketing bureau.

Med en datadrevet tilgang, skaffer vi vores kunder større synlighed, mere trafik og en lavere pris pr. kundeemne. Vi hylder relationer, der varer ved, længe efter topplaceringerne er nået.

Vi skaber en verden, hvor én søgning er nok.

CVR: 38922696

Close Menu

Få vores bedste tips til online marketing

Modtag nogle af de bedste nyheder og tips indenfor SEO, CRO og content marketing.

Vi spammer dig ikke, men sender kun de allervigtigste og mest relevante nyheder, så du kan være opdateret på de nyeste trends.